tirsdag den 17. juli 2012

Grejkassen

Når vægten ikke er afgørende

Torsdag morgen tager jeg afsted til Spejdernes Lejr, så jeg er godt i gang med forberedelserne.

Så er kassen klar til at blive pakket - blandt andet 
med kamera og pc, for jeg vil selvfølgelig blogge fra 
Spejdernes Lejr 2012.
Normalt, når man skal på lejr, pakker man en rygsæk og et lille bivuaktelt, for det gælder om at have så lidt grej og så let grej som muligt. Det skyldes, at oppakningen tit skal transporteres temmelig langt til fods - og på mange lejre skifter man også overnatningssted hver dag. Så det skal være let og nemt at transportere oppakningen.

I Spejdernes Lejr er det anderledes. Der er mulighed for at køre direkte til lejrpladsen - og i øvrigt skal jeg ligge fast det samme sted alle 11 nætter. Så det bliver det rene luksus med stort toværelses-telt, som man oven i købet kan stå op i - ikke noget med at kravle rundt på jorden, når man skal have bukser og støvler på, men derimod gedigen campinghygge. Det som vi noget nedsættende i mine unge dage betegnede som luksusspejd.

Da vægten ikke længere er en afgørende parameter, har jeg valgt helt at droppe rygsækken - og har de seneste dage hygget mig på værkstedet med at bygge en grejkasse. 75 x 50 x 50 cm med låg på, så kassen under opholdet kan bruges som bord i teltet.

Låget er lidt tungt, så for at forhindre, at det vrider hængslerne af, har jeg haft gang i det gamle tovværks-håndværk og lavet en rebende med to øjesplejsninger i øskner, som forhindrer låget i at ryge bagover.

Som altid, når jeg kaster mig over den slags projekter, er det uden forudgående plan. Tingene opstår ligesom af de forhåndenværende materialer. Helt konkret var tanken, at kassen ikke skulle males, men bare have en gang transparent eller let-tonet træbeskyttelse for lige at dække over, at noget af træet var tydeligt genbrugstræ.

Men da jeg rodede rundt på værkstedet efter træbeskyttelsen, fandt jeg tilfældigvis en spand med næsten fem liter armygrøn maling, som den foregående ejer af huset havde efterladt. Det er sådan set en fin farve til grej, som skal anvendes i naturen - og pludselig var jeg i gang med at male kassen efter alle kunstens regler.

Stencil-skriften er, så vidt jeg kan
læse mig til, opstået under første verdenskrig.
Undervejs opstod så en ide til at mærke kassen med mine initialer. Og som følge af den armygrønne farve var det nærliggende at fortsætte armystilen med stenciltyper af den slags, militæret bruger. Jeg skar en skabelon i pap og duppede farven på med en svamp - og jeg synes da, at det ser temmelig autentisk ud, når jeg selv skal sige det.

3 kommentarer:

JowDeet sagde ...

God tur, jeg troede det hed en patrulje kasse, men den gang jeg brugte den slags, var der jo hverken pc og kamera.

Jesper Hansen sagde ...

Tak for hilsenen.
Det hedder skam patruljekasse - men jeg synes, det er sådan et stort ord at bruge om mig selv, hvis du forstår...
Jeg deltager i lejren sammen med en gruppe gildebrødre fra Nuuk, så jeg glæder mig også til gensynet.

Anonym sagde ...

Patruljekasse eller ej af navn, da skal den helt sikkert gøre en person med hang til luksus gavn :)
Rigtig god fornøjelse, Jesper, og hvor bliver det hyggeligt at skulle være sammen med gildebrødre fra Nuuk.