torsdag den 7. juni 2012

Nyt fra jordbærbedet

Jordbærsæsonen nærmer sig

Halm mellem jordbær-rækkerne
holder ukrudt og snegle væk.
På engelsk hedder jordbær jo "Strawberries". Hvorfor ved jeg egentlig ikke, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det måske har noget at gøre med det gode, gamle trick med at lægge halm - strå, straw - ned mellem rækkerne, når jordbærrene begynder at blomstre.

Det er i hvert fald et af de tricks, som jeg bruger i mine bestræbelser på at få mange - og gode jordbær. Halmen er for det første med til at holde ukrudtet nede, for det andet holder det på fugten, for det tredje er sneglene ikke så glade for halmen, og for det fjerde betyder det, at jordbærrene ikke bliver snavset i voldsom regn. Især den sidste egenskab er en god ting, for så kan man jo gå og spise bærrene ude i bedet - og der er altså ikke noget, der smager så godt som jordbær spist i bedet. Og under alle omstændigheder tager en skylning af bærrene altid lidt af den friske smag - så der er sådan set ikke noget at betænke sig på.

Jordbærrene blomstrer fint - nu mangler
vi bare lidt regn og varme.
Når sommeren er forbi, er halmen godt travet igennem og halvrådden i bunden. Så er det bare på kompostbunken med den. I løbet af det næste års tid kan det lægges mellem jordbærrene igen - denne gang som jordforbedring eventuelt sammen med lidt hestegødning.

Det er tæt på at være økologisk - men man skal jo ikke være fanatiker, og jeg lægger altså også vægt på et stort udbytte, så jordbærrene får altså også lidt kunstgødning og lidt kalk i forårssæsonen.

Der er bare et problem med gode og store jordbær- og det er jo fuglene. Men den sag klarer vi også snildt og økologisk. Når bærrene begynder at modne, dækker jeg hele bedet til med fuglenet.

Nu mangler vi bare lidt varme og lidt regn - helst begge dele i den kommende uge - så kan vi snart sætte egne jordbær på bordet.

Ingen kommentarer: