fredag den 1. juni 2012

Bvadr...

Kinesisk pølseskind i aspargesdåsen

Hvad søren er det for noget?
Forleden skulle jeg lige lave en hurtig gang hønsesalat - af den gode, hjemmelavede slags. Men jeg snyder en smule, for jeg bruger nu altid dåseasparges. Det skyldes, at jeg har fundet ud af, at asparges-vandet giver en god smag til dressingen, så det er god og rimelig grund grund til at snyde på vægten...

Det ligner sørme et pølseskind...
Men denne dag var der altså lidt for meget smag på aspargesdåsen efter min personlige smag. For da jeg åbnede dåsen, lå der noget rødt plastik på toppen. Et nærmere eftersyn afslørede, at det var en slags plastik-pølseskind med kinesiske skrifttegn - og hvad værre var - en fin tegning af en hund. Nu forstår jeg ikke særlig meget kinesisk, så jeg har desværre kun tegningen at støtte mig til. Og når man kender kinesernes forkærlighed for netop hunde i maden, er det nærliggende at tro, at enten stammer pølseskindet fra en hundepølse - eller også er skindet emballage til hundefoder.

Jeg ved ikke, hvad der er værst - men dåsen røg i hvert fald ud. For de par kroner sådan en dåse koster, orkede jeg ikke at køre helt ind til Brugsen i Brovst for at klage.

Men nu kan de i hvert fald få deres billede i Dovregubben, kan de...

Hundemad - eller mad af hund?
På deklarationen kan man læse, at aspargesen af mærket Coop er fremstillet af Xiamen imp & Exp Co - og at produktet er kvalitetssikret af Coop Trading A/S. På Coops hjemmeside kan man blandt andet læse, at "Coop-mærket er dagligvarer af høj kvalitet, men til en lavere pris end andre førende varemærker. Det forpligter at mærke en vare med Coop" Endvidere hedder det, at man med dette mærke får mere for pengene. Gad vide, om det er pølseskindet, de mener?

I skabet stod der en dåse mere - og her var der heldigvis ikke noget pølseskind. Så hønsesalaten kom i hus. Den smager jætteskønt, så du får lige opskriften. Jeg koger et par kyllingelår/overlår cirka 35 minutter i fond og piller dem. Så rister jeg en håndfuld bacon i tern og en håndfuld champignon eller to i fedtet fra baconen. Det hele kommer i en skål sammen med en halv liter afdryppet creme fraiche, et par store skeer mayonnaise, en spiseske sennep og lidt citronsaft. Desuden tilsættes indholdet af en dåse asparges - og det hele røres sammen og smages til med salt, peber samt vandet fra aspargesen. Nydes på en skive ristet franskbrød.
Velbekomme.

3 kommentarer:

Margot sagde ...

Jeg vet at mindre dyr er min spesialitet, men den tegning, er det ikke en løve?

Jesper Hansen sagde ...

Hej Margot - ved nærmere eftersyn tror jeg, at du har ret. Men det gør nu ikke problemet mindre efter min smag...

Margot sagde ...

Sant! Men fremdeles er det got å ha faktene i orden...