søndag den 10. juni 2012

Airshow

Ikke meget sjov ved Airshow

C-47 Dakota fotograferet i et lowpass
over Øland i tæt skydække.

Det er 100 år siden, at det danske militær begyndte at bruge fly, og det blev søndag fejret med en kæmpemæssig flyveopvisning - Airshow som det hedder på nudansk - på Flyvestation Aalborg. På trods af regn og lavthængende skyer blev arrangementet et tilløbsstykke med cirka 80.000 tilskuere.

Jeg er lidt af en fly-nørd og den slags arrangementer har en særlig tiltrækning på folk som mig. Jeg havde imidlertid ikke lyst til at blande mig med næsten 100.000 mennesker og få hold i nakken. For da jeg bor lige i indflyvningen til bane 08 i Aalborg Lufthavn, regnede jeg med at kunne se det meste af showet fra baghaven.

Jeg havde imidlertid ikke taget vejret med i mine overvejelser. Med en skybase på 4-500 fod var de fleste fly nemlig oppe i skyerne, når de passerede ejendommen. En lille smule ærgerligt, men så fik jeg da til gengæld luget en god del af haven i stedet.

Sådan en gammel svend fra krigens dage
fortjener et rigtigt sort-hvidt foto.
Det begyndte ellers godt med denne C-47 Dakota - også kendt som DC3 - der passerede lige over haven, da showet skulle til at begynde. Men det blev også det eneste fly, som jeg overhovedet kom på skudhold af denne dag, hvor der ellers var flere end 100 fly på flyvestationen.

Det gør nu ikke så meget, for OY-BPB er et fly med en fantastisk historie under sine bedagede vinger. DC3 fløj allerede første gang i 1935, men denne her er bygget i 1944 som nummer 3406 af de flere end 10.000 eksemplarer, der er produceret. Flyet blev umiddelbart leveret til U.S. Army Air Force og deltog i krigens afsluttende faser. I 1945 efter krigen blev flyet overtaget af det norske flyvevåben, som allerede året efter overdrog det til Det Norske Luftfartsselskab, der senere blev til en del af SAS. Flyet fløj under navnet Terje Viking civilt, indtil det i 1953 blev købt af det dengang nyskabte danske flyvevåben. Her gjorde det under betegnelsen K-682 tjeneste som transportfly indtil 1982. Efter udfasningen fra RDAF har det gjort tjeneste som museumsfly under flere forskellige ejere og er nu ejet af Foreningen For Danske Museumsfly, der har forpligtet sig til at holde Dakotaen i flyvedygtig stand. 

Et spændende gammelt fly med næsten 70 år på bagen over Øland - så kan jeg godt leve med, at det blev dagens eneste fly i søgeren.

2 kommentarer:

Lyngby sagde ...

Hej Jesper - fint foto af Dakotaen. Nu er jeg ikke flyfotograf, men er næsten sikker på, at en sådan vil klandre dig for ikke at have bevægelsesuskarphed i propellerne....

Jesper Hansen sagde ...

Hej Per - du har helt ret, og det irriterede mig også, da jeg fik billederne op på skærmen.
Miseren skyldes sandsynligvis, at jeg havde glemt at stille iso'en tilbage fra auto til 100, efter nogle indendørs optagelser fredag...Men i øvrigt var det noget ualmindeligt kedeligt lys, der var søndag. Det er heller ikke lykkedes mig at få nogen som helst tegning i baggrunden - hvilket jeg dybest set betragter som et større problem end propellerne.