torsdag den 17. maj 2012

Røget ål

En delikatesse af det helt store

Ålefråds i verdensklasse.
Tirsdag havde jeg fuldt blus på røgeovnen og lavede røget ål. Det er en delikatesse i verdensklasse og har hørt til mine favoritspiser, siden jeg var en lille dreng. Hvis man skal købe røget ål hos fiskehandleren, er det også dyr mad - og det kan være en temmelig dekadent at frådse med røget ål.

Men nu fik jeg for nogle måneder siden fat i nogle store ål til en fornuftig pris - og med egen røgeovn kan man så alligevel godt tillade sig at gå til den.

Ålene er som sagt meget store og fede. Det skal de nemlig helst være, når de skal røges. Aktuelt taler vi om ål på godt et halv kilo og næsten fem centimeter tykke bag hovedet. De er alt for store til at stege og perfekte til røgning.

Ålen inden efterrøgningen.
Ålen saltes i 10 procents saltopløsning i en halv snes timer og hænges derefter til tørre et par timer i frisk luft. Jeg tænder op i røgeovnen med fint bøgebrænde - og når tempeturen i røgkammeret er på 90 grader ryger ålen ind. Bålet holdes ved lige en times tid, hvorefter det får lov at brænde ud - hvorpå jeg efterrøger med almindeligt røgesmuld i fire timer. Efterrøgningen giver en god røgsmag, der er kraftigere end fiskehandlerens. Sådan kan jeg bedst lide maden - den skal smage af noget. Så er det ellers bare med at få skindet af ålen. Det er let, for skindet er tykt og sidder ganske løst på den fede ål.

Under normale omstændigheder vil man så lægge et stykke ål på et stykke rugbrød med en skive æggestand - men jeg tillod mig denne tirsdag at frådse helt guddommeligt, så jeg droppede æggestanden og tog et ekstra stykke ål. 

Så kan det heller ikke blive mere dekadent - herligt. Mums.

Ingen kommentarer: