tirsdag den 17. april 2012

Stærekasser med X-faktor

Stære er sociale dyr, der godt kan li' at bo sammen - i modsætning til for eksempel musvitter, der forsvarer deres territorier aggressivt i yngletiden.
Derfor er det også populært at sætte stærekasser op - enten i grupper eller som regulære højhuse. Jeg har imidlertid aldrig set det så spektakulært udført som dette stærekollektiv, der findes i udkanten af Løgstør.
Jeg passerer stedet flere gange om ugen - men det var først mandag, at jeg fik taget mig sammen til at tage et billede. Men her er det altså - et rigtigt stærekollektiv med X-faktor helt i tidens ånd.
Her på parcellen holder stærene til i et tre-etagers fuglehus. Netop i disse dage er redebygningen i fuld gang. Stærene er ret underholdende at have boende. Det er faktisk den rene X-faktor - og i modsætning til de håbefulde TV-talenter er stærene både musikalske og underholdende. De har en meget sjov sang med en række karakteristiske tikkelyde og så en masse fløjt, der spænder lige fra regulære gadedrenge-pift til hele symfonier af melodi-stumper.
Stære er gode at have i haven, da de snupper en masse larver. Blandt andet er de gode til at holde græsset fri for gåsebiller, som ellers nok kan blive en plage specielt i tørre somre. Nu er det nok ved at være for sent for i år - men jeg håber da, at det flotte stærekollektiv fra Løgstør kan give lidt inspiration til arbejdet.

Ingen kommentarer: