onsdag den 4. april 2012

Fastfood...















Her er opskriften på en gang næsten lokal fastfood, sådan som den blev lavet onsdag aften i det lille hus på Øland.
Man tager en skive smurt rugbrød og dynger pænt med laks af hjemmerøgede slags på. Tre til fire pæne skiver kan vel gøre det. Det pyntes ganske enkelt med en gang æggemasse med ramsløg.
Ramsløg er årstidens krydderi. Vi har dem i haven, men i så beskedent antal, at jeg ikke nænner at plukke dem. Jeg måtte derfor en tur op i Oxholm-skoven for at plukke en håndfuld blade, som jeg skyller og derefter snitter i fine strimler. Bladene kommes i gryde med lidt smeltet smør, og det hele overhældes med æggemasse, som er smagt til med salt og peber. Kør hård varme og rør rundt et par gange, mens æggemassen stivner. Det tager kun et øjeblik, og så er maden klar.
Æggene er selvfølgelig frisklagte landæg købt henne om hjørnet for en krone stykket.
Og sådan har man så et herligt måltid af friske, lokale råvarer på kun fem minutter. Og ja, jeg indrømmer med det samme, at rugbrødet og smørret var købt i Brugsen...

2 kommentarer:

Per Gissel sagde ...

Jesper,
Enhver god kok kan bage et rugbrød. Jeg sender dig en SUPER opskrift på et gær-rugbrød (ikke surdej)
/Per

Jesper Hansen sagde ...

Vi bager faktisk rugbrød her i huset hver uge. Det er Dinas passion og en vane fra årene i Norge.
Men mit favoritrugbrød er altså brugsens schwarzbrot - og det har det været i mange år. Derfor er det selvfølgelig schwarzbrot, som er under laksen...