lørdag den 17. marts 2012

Parisertoast















Almindeligvis dækker begrebet "parisertoast" over et ualmindelig tarveligt stykke fastfood bestående af to skiver toastbrød med skinke og ost i mellem, som varmes i en plastikemballage i en til formålet fremstillet lille ovn. Denne såkaldte parisertoast er især populær i klubber og værtshuse, hvor man ikke har de store køkkenfaciliteter og markedsføres af blandt andet Tulip og Steff Houlberg.
I virkeligheden er det en dansk fastfood-variation af det, som franskmændene kalder Crocque Monsieur - og som er en fransk cafe-specialitet.
Her i huset laver vi også parisertoast - men det er nu noget helt andet. Jeg har nemlig døbt min egen variation over den velkendte pariserbøf "parisertoast" - vel vidende at det nemt kan misforstås.
Min parisertoast blev til for mange år siden, hvor jeg i en periode havde en mani med at skulle have smeltet ost på alting. Den er nem at lave, smager fantastisk og kan godt være lidt periodisk vanedannende.
Man tager et stykke ristet toastbrød og smører det med 75 gram mager hakkert oksekød - eventuelt tatarkød - og giver det et drys salt og peber. Ovenpå smører man et tyndt lag sennep og belægger derefter hele herligheden med et par skiver fuldfed, mellemlagret Danbo. Det sættes i ovnen ved 200 grader i tre minutter cirka - til osten er godt smeltet, men bøfkødet stadig rødt i bunden. Så nemt er det - og en himmerigsmundfuld af et mellemmåltid er klar til at blive serveret.
I en periode var jeg forresten tosset med hvidløg - og dengang plejede lige at røre kødet med et par fed knust hvidløg - men det er jeg nu gået bort fra igen...
Den velkendte pariserbøf har i øvrigt heller ikke meget med Paris at gøre, men er i virkeligheden blot en dansk variant over Bøf Lindstrøm - en af perlerne i det svenske køkken.

Ingen kommentarer: