søndag den 11. marts 2012

Dagens ord L

Ordet er "moget". Dette fine, jyske dialektord havde sneget sig ind i min forrige artikel om forårets rablende rengøringsvanvid, og måske er der enkelte af bloggens læsere, der ikke helt har forstået meningen - eller har troet, at det var en stavefejl.Det er det ingenlunde. Moget betyder på godt jysk "beskidt" - og jeg har altså aldrig set så beskidt vand, som da jeg rensede mit køkkenbord.
Moget giver god mening, hvis man tænker på møg - det er simpelthen tillægsformen af møg. Udtrykket er beslægtet med "at muge", der jo betyder "at fjerne staldgødning" og tillægsordet "myg", der betyder blød og fugtig. Og med tanke på staldgødning er det jo en ganske præcis beskrivelse, hvad enhver, som har trådt i en kokasse med bare tæer, kan bevidne.
Men det var altså ikke en stavefejl, da jeg forleden skrev, at vandet var moget...

2 kommentarer:

Per Gissel sagde ...

.. men hvorfor hedder det en "kokasse" ?

Jesper Hansen sagde ...

Hej Per
Jeg har forsket lidt i sagen - men har endnu ikke fundet en forklaring. Men mit gæt er, at det enten går på lortens form - eller måske er en (eufemistisk?) omskrivning af kokage. Se mere her: http://sproget.dk/lookup?SearchableText=kokasse
mvh
Jesper