tirsdag den 1. november 2011

Challenger















Jeg havde i dag anledning til at komme tæt på et af forsvarets Challenger-fly, da kronprinsparret ankom til Flyvestation Aalborg for at deltage i Jægerkorpsets 50 års-jubilæum.
Challenger-flyet er i offentligheden vel nok mest kendt for sine VIP-flyvninger med ministre og kongefamilien, men det bruges skam også operationelt i forbindelse med eftersøgninger, suverænitetshævdelse samt fiskeri- og miljøovervågning. Blandt andet skal et af de danske Challengers til næste år deltage i piratjagten ud for Somalia.
Flyvevåbnet råder over tre Challenger CL-604. De blev anskaffet i 1998 til erstatning for Gulfstream-flyene, som man mistede et af dette år ved en tragisk ulykke under indflyvning til Vagar. Ved denne ulykke blev blandt andet den daværende danske forsvarschef dræbt.
Jeg har ofte set Challengeren i Kangerlussuaq, hvor den som militærfly gerne optræder noget mere spektakulært end trafikflyene. Oprindeligt var det meningen, at der til stadighed skulle være et af de tre fly stationeret ved Luftgruppe Vest i Kangerlussuaq, men på grund af flyets popularitet blandt ledende politikere har det knebet med at leve op til denne målsætning.
Challenger-flyets opgaver i Grønland er suverænitetshævdelse - og det har ofte spillet en stor rolle i eftersøgninger, hvor det på grund af sin store fart og rækkevidde kan dække et meget større område end helikoptere i de øde og ugæstfrie egne af rigsfællesskabet.
Men selv om jeg ofte har set flyet i Grønland, var det alligevel i dag første gang, jeg havde lejlighed til at komme tæt på flyet - og jeg hæftede mig blandt andet ved den fikse rød-hvid-røde længdestribe, der dekorativt i den ellers funktionelle gråblå bemaling viser de danske farver.
Jeg mangler dog endnu at prøve at flyve med flyet - men det skulle angiveligt være ganske behageligt og komfortabelt indrettet med 18 gode sæder. Rækkevidden er cirka 7.000 km med mach 0,80.

Ingen kommentarer: