tirsdag den 13. september 2011

Køkkenchefens luksusstjerneskud
















Et af de helt store hits på det lokale "takeaway"-marked - det som vi normalt omtaler som mad ud af huset her på egnen - er Køkkenchefens Luksusstjerneskud fra Klausen Fisk og Skaldyr.
Dette stjerneskud er meget mere end et stjerneskud; det er en bragende meteor, som lander tungt på spisebordet. Stjerneskuddet fra Klausen i Hune er ganske enkelt enormt - både i størrelse og smag. Det er overdådigt og byder blandt andet på en righoldig garniture, der udover den traditionelle ting som aparges, rejer, Limfjordskaviar og laks, også består af krebs og lakserogn. Det oplever man i hvert fald ikke på den billigudgave af retten, som hver fredag er på tilbud i Brugsen i Brovst.
Man skal være mere end almindelig sulten for at gnave sig igennem Køkkenchefens Luksusstjerneskud - og på en dårlig dag rækker det snildt til to personer.
Efter at Nordjyske Stiftstidende for et par uger siden omtalte fænomenet, er det blevet noget, som man taler om - her i Jammerbugt kommune - og i weekenderne er der om aftenen en tæt trafik på de lokale veje af folk, som lige skal til Hune og hente et stjerneskud eller to til en hyggeaften med et glas kølig hvidvin efter en dag i den friske nordjyske blæst.
Søndag aften var fruen i humør til et par grønlandske specialiteter af den slags, som jeg gerne lader hende beholde for sig selv. Det blev så anledningen til, at det kæmpemæssige stjerneskud fra Hune også holdt sit indtog her i huset - og jeg tror godt, at jeg kan sige, at det næppe var sidste gang, at jeg kører til Hune efter aftensmad.
Jeg har egentlig altid undret mig lidt over, hvorfor stjerneskud er blevet en succes på de danske spiseborde - men når det er fra Klausen i Hune, er successen i hvert fald hjemme.

Jesper

Ingen kommentarer: