tirsdag den 24. maj 2011

Rosenholt















Tirsdagen blev brugt i den gode sags tjeneste. De gamle spejdere i 8. Sct. Georgs Gilde havde taget en dag fri og gav de blå spejdere en hjælpende hånd med at vedligeholde Rosenholt-hytten midt i den idylliske Dronninglund Storskov.
Hytten har en ganske særlig plads i mit hjerte - for det var her, at jeg som nybagt ulveunge var på min første sommerlejr i 1966. Faktisk var jeg så nybagt, at jeg ikke engang havde aflagt ulveløftet - og dermed endnu ikke erhvervet mit emaljerede korpsmærke, som man kan se på billedet af 1. Farsø Flok fotograferet foran Rosenholt på lejrens første dag. Hvis nogen skulle være i tvivl, er det Deres ærbødige blogger, som sidder yderst til højre i første række - med ulvekasketten kækt på sned. (Billedet er klikbart, hvis du ønsker en forstørrelse.)
Det, jeg husker stærkest fra lejren, var lejrbålene om aftenen. De fandt sted på en bålplads på den modsatte side af hytten. Turen over den store lejrplads husker jeg som en mindre dagsrejse - men som det kan ses på fotoet her til venstre, taler vi om en tur på omkring 500 meter. Verden var stor dengang for en otte-årig knægt.
Mit bidrag til dagens arbejde krævede forresten ikke den helt store håndværksmæssige snilde. Det bestod i at skære gammelt pionertræ i passende længder med motorsaven, så Rosenholt har nu en beholdning af pejsebrænde til den kommende sommersæson - hvis nu at vejret ikke lige er til lejrbål i skoven - hvilket jeg forresten har svært ved at forestille mig. For en gammel spejder kan vejret aldrig blive for dårligt til et godt gammeldags lejrbål - ude i den store skov!

Jesper

Ingen kommentarer: