mandag den 9. maj 2011

Oldenborre















Det kan nok være, at det gav et lille gib i mig, da denne kæmpebille i aften forvildede sig ind i herreværelset - i øvrigt under megen larm og tummel, da den tilsyneladende havde tabt orienteringsevnen fuldstændigt.
Den var kæmpestor - cirka fire centimeter, brummede næsten som en helikopter og fløj forvildet rundt, indtil den satte sig på en bunke papir og blev siddende, til jeg venligt, men bestemt lempede den ud igen efter endt fotografering.
Den reddede livet, fordi jeg aldrig har set sådan en karl før. For efter en tur i opslagsbøgerne stod det klart, at der var tale om en oldenborre - også kaldet majbille. Et rigtigt skadedyr, hvis larver med stor fornøjelser sætter både havens og landbrugets rodfrugter til livs.
Til gengæld blev jeg lidt klogere - for nu ved jeg både, hvordan en oldenborre og dens larver ser ud. Jeg er faktisk stødt på en del af larverne her i foråret, da jeg fjernede en del af græsplænen. Rent instinktivt har jeg fornemmet, at det nok ikke var så godt, så larverne røg på fuglebrættet - og har på den måde været til nytte alligevel. Men det bekymrer mig nu alligevel lidt, da jeg jo fortsat satser alvorligt på både kartofler og gulerødder i haven.

Jesper

Ingen kommentarer: