tirsdag den 3. maj 2011

Den rette støbning

Et af forårets store projekter går ud på at få lys i haven - og det har givet mig nye udfordringer.
Sagen er den, at jeg har forberedt det hele vinteren - og har blandt andet købt havelamper i januar, for midt på vinteren er den slags jo allerbilligst. Da jeg pakkede lamperne ud i påsken, opdagede jeg imidlertid, at der skulle indkøbes en særlig fod til at montere dem i jorden. Jeg fandt hurtigt ud af, at disse fødder, som stort set ikke er andet end et galvaniseret jernrør, som skal bankes ned i jorden, koster en mindre formue, og under de givne omstændigheder ville det i hvert fald koste betydeligt mere, end jeg havde givet for lamperne.
Det kan gøres billigere, ræsonerede den indre handelsmand - og det lykkedes mig at lave en fin løsning, som har kostet mindre end bare et beslag.
Jeg gjorde det, at jeg fandt nogle kasserede el-hegnspæle på min og naboens fælles jernskrotdynge. Dem bankede jeg ned i nogle huller i jorden. Herefter hældte jeg støbebeton i hullet og på toppen anbragte jeg tre stumper gevindstang i en skabelon af træ, så de passer til hullerne i lampernes fod. Såre enkelt, 125 kroner i udgift, men alligevel - jeg har aldrig arbejdet med beton før, så jeg er da lidt stolt af, at det lykkedes.
Og en ting er helt sikkert. Hegnspælene leverer en så fin forankring, at det i hvert fald kun med besvær vil lykkes at fjerne lamperne igen.
Men den tid, den sorg. Det er i hvert fald en løsning af den rette støbning.

Jesper

2 kommentarer:

Lavendel sagde ...

Tak for den gode ide, har også et par lamper liggende....den der pæl, går den så længere ned end beton'en?mvh Lavendel

Jesper Hansen sagde ...

Kære Lavendel

Ja, det er det, som er hele ideen. Pælen fungerer som anker, så man ikke skal grave så meget og samtidig spare på betonen. Selve hullet er ikke mere end 20-25 cm dybt, og hegnspælen er så banket ned i jorden, så de øverste 15-20 cm kommer til at sidde fast i, men også er skjult af betonen. Ankeret vil forhindre, at lampen vælter i stormvej eller hvis man kommer til at skubbe til den.
Gevindstængerne er skåret i 20 cm længder, hvor halvdelen er stukket ned i betonen. Efter tørringen har jeg anbragt en møtrik på hver nede ved betonen, så lampefoden er hævet lidt, så der er plads til at føre ledningen ud. Samtidig giver det mulighed for at justere, så lampen kommer i vatter, evt. ved hjælp af et par spændskiver. Efter at lampen er anbragt, skruer jeg endnu en møtrik på, strammer og fjerner det overskydende gevindstang med en nedstryger eller vinkelsliber.
Håber, dette er fyldestgørende - og tak fordi du interesserer dig for min blog.

mvh
Jesper