lørdag den 2. april 2011

Go' nok på bunden

Genboen har solgt sit skov-entreprenør-firma.
Det har blandt andet betydet, at han inden overdragelsen 1. april skulle rydde op på den lille tømmerplads.
Den slags appellerer på sin helt egen måde til mit produkthandler-gen - og jeg var derfor hurtig til at sikre mig et vognlæs affald. En blanding af små træstykker, flis og savsmuld.
Jeg stod nemlig lige og manglede bunddække til det rhodondendron-bed, som jeg er ved at anlægge i bunden af sydhaven. Og her er flis og savsmuld et rigtig godt bunddække. Rhodondendron er nemlig en surbundsplante, som hører hjemme i skoven - og den har det fint med at stå med knæene i sådan en masse af træ, som er midt i transformationen mellem ved og jord. Prøv for eksempel at lægge mærke til, næste gang du ser Barnaby eller Små og store synder, hvordan rhodondendronen vokser vildt i de engelske skove.
Så den forløbne uge er blandt andet gået med at sortere det kæmpelæs affald, som genboen var så venlig at læsse af på græsplænen ved siden af redskabsrummet. De mere solide træstumper går til brænde - og resten kører jeg så på rhodondendronerne med trillebøren.
Rhodondendron-beddet er forresten sådan et rigtigt produkthandler-projekt. Rygraden i beddet er nemlig seks planter, som jeg fik for en slik sidste efterår, da Bauhaus var bange for at brænde inde med dem inden vintersæsonen. Det kan altid svare sig at gøre ting, når ingen andre gør det. Herudover har jeg en rhodondendron, som jeg fik forærende af Carina sidste år. Hun har masser af dem i sin 4.000 kvadratmeter have midt i Lundby Krat.
Bunden af sydhaven er forresten fra naturens side velvalgt til rhodondendron, da jorden, som har ligget i skygge fra tjørnene i mange år, i forvejen er temmelig sur - hvilket har givet sig udslag i, at græsplænen på dette sted egentlig bør betegnes som en mosplæne. Men det er altså slut nu - for inden jeg lagde træ-affaldet på, skrællede jeg naturligvis græsset af.
Det meget grove bunddække har i øvrigt vist sig at have en anden fordel, der ikke lige var planlagt. Områdets katte har nemlig udvist en særlig forkærlighed for at forrette deres nødtørft i den lette spagnum, som rhodondendronerne er plantet i. Med et bunddække, som bestær af store stykker bark og træ, er det blevet for besværligt - så nu er det slut med at have kattetoilet i den del af haven.
Så jeg kan ikke sige andet, end at genboens affald er god nok på bunden.

Jesper

Ingen kommentarer: