tirsdag den 12. april 2011

Aftenpromenade på dæmningen

Så er skestorken kommet til Ulvedybet. Det kunne jeg ved selvsyn konstatere, da jeg benyttede mandagens fine vejr til en rigtig aften-promenade på Ølands-dæmningen.
Skestorken er en forholdsvis sjælden fugl i den danske fauna, men har et af sine ynglesteder netop i Ulvedybet, hvor vi ser den hver sommer. Den er ganske sjov at se på, når den med det lange, skeformede næb helt systematisk gennemsøger vandet meter for meter. Der er cirka 60 ynglepar i landet.
Aften-promenaden bød også på denne her. Jeg er ikke lige måge- og terneekspert og kan ikke altid lige bestemme arterne. Jeg tror, at det er hættemåge, men det kunne nu også godt ligne en fjordterne.
Hver aften tiltrækker Ulvedybets stille vand masser af fugle, som bruger stedet til overnatning. Blandt andet fangede jeg et par eksemplarer af andeverdenens huleboer, gravanden - der i virkeligheden snarere er en gåseart - på vej i seng.
Men der er selvfølgelig også masser af rigtige ænder i Ulvedybet. Her er blandt andet et krikandepar, der snadrer rundt i det lave vand, netop som solen rødmer og går ned.
Ulvedybet og Ølands-dæmningen er en spændende nabo, som giver mange oplevelser, når man sådan bare lige kan smutte ned og kigge en gang i mellem.

Jesper

Ingen kommentarer: