søndag den 28. november 2010

Adventstid















Det er jo ikke den helt store nyhed, at det er ved at være jul.
Det er heller ikke nogen nyhed, at her i huset er julen især fruens anliggende. Det foregår selvfølgelig på ægte grønlandsk vis med julestjerner i vinduerne, og de seneste dage op til første søndag i advent er der også blevet produceret dørpynt, adventskrans og dekorationer med kalenderlys - og huset ligner nu indvendigt julemandens værksted, så fruen søndag med god samvittighed kunne drage i kirken og få et Guds ord med på vejen.
Den slags er ikke lige mig, men lørdag måtte jeg alligevel give en hånd med. For grantræet i indkørslen skulle jo også iklædes juledragt. Og det er som bekendt mandfolkearbejde.
Det var isnende koldt, og vinden peb over sletterne, men i gang måtte jeg - også selv om kablerne er stive og ikke særligt nemme at arbejde med i frostvejr. Sidste år var jeg ikke så meget på Øland - og jeg sjuskede lidt med arbejdet med sprængte sikringer og svedne ledninger til følge. Men i år havde jeg tiden til at gøre arbejdet ordentligt - og indrømmet, smukt ser det ud i den fine nysne.
Når man sådan har gjort et ordentlig stykke håndværk, skal det selvfølgelig også fejres - og hvad er mere passende i denne søde juletid end en rask prøvesmagning sammen med et par bekendte af den rypesnaps, jeg satte over ved sankthans-tid. Den smagte herligt, så nu er jeg altså også juleklar - hohohoho.

Jesper

Ingen kommentarer: