søndag den 10. oktober 2010

Fingeren















Almindeligvis er det en strafbar handling at vise sin langefinger til politiet, men tilsyneladende ser man ikke så alvorligt på det, når det går den modsatte vej. I hvert fald er der ingen tvivl om, at denne unge, grønlandske politiassistent er voldsomt utilfreds med, at mit kamera fangede ham på fersk gerning, da han havde kørt patruljevognen i grøften i Sisimiut vinteren 1993.
Nu skal det med, at Sisimiut på det tidspunkt var en meget livlig, lille by med en fri og utvunget tone folk i mellem - og jeg har da aldrig nogensinde overvejet at klage over fingeren. Den afslappede stemning var med til, at jeg tabte mit hjerte til Grønland - for her i dette arktiske paradis er der ikke den store forskel på folk. Samfundet er simpelthen for lille til, at nogen kan sætte sig op på en piedestal og bilde sig ind, at de er noget. Skulle det ske, vil de i hvert fald hurtigt blive til grin.
Jeg fandt billedet i weekenden, da jeg var i gang med at sortere i mine mange billeder fra årene i Grønland. Stedet er som sagt Sisimiut, årstallet 1993, lang tid før digital-kameraerne holdt deres indtog på markedet for alvor. Det var faktisk også først året efter, at jeg for første gang stiftede bekendtskab med PhotoShop, som er det program, jeg den dag i dag behandler billeder med. Det var forresten også dengang, at man skulle læse Illustreret Videnskab, hvis man ville vide noget om internettet.
I sådan en lille vestgrønlandsk by var der på det tidspunkt ikke nogen fotohandler, så hvis man fotograferede, fremkaldte man også billederne selv.
Som man vil se, er billedet lidt gulnet. Det tyder på, at jeg har sjusket med fixeringen - så fingeren er egentlig temmelig velfortjent.
Jeg fandt forresten mange andre sjove, spændende og interessante billeder i arkivet. Nogle af dem vil helt sikkert dukke op her på bloggen med jævne mellemrum i den kommende tid.

Ha' det
Jesper

3 kommentarer:

Lyngby sagde ...

Lovens lange arm får en helt ny betydning...

Per Gissel sagde ...

Hej Jesper,
Så vidt jeg kan se, er det tommelfinger og pegefinger der er i brug.
Havde du taget et foto 2 sekunder senere, ville pegefingeren være bøjet .. og det er den internationale tilkendegivelse af "OK" .. så noget positivt har du i situationen udrettet.
Glæder os til flere af dine gamle fotos
/Per Gissel

papagreenfoto sagde ...

hej

ja og som så mange andre " amatører" har ham der er i gang med at skulle trække poilitibilen fri , sat viren i " den forkerte" ende af det fastkørte køretøj, som hoveregel er det altid nemmere ( me en anden bil ) at trække en sådan bil fri i den retning som den kom fra da den kørte i grøften , men hvis det er en gummiged der trækker ja så er det sku ligemeget , den trækker bare *LOL*