mandag den 25. oktober 2010

De nordjyske betonveje















Det er efterhånden ikke hver dag, at aviserne bringer en nyhed, men i weekenden skete der det forunderlige, at Nordjyske Stiftstidende bragte en artikel om noget, der skete lige efter anden verdenskrig - og det var i virkeligheden et brag af en nyhed.
Artiklen handlede om de mange betonveje i Jammerbugt kommune. Blandt andet vejen fra Birkelse til Tranum - Tranum Engevej, der netop i disse dage er ved at blive forvandlet til en almindelig asfaltvej. Disse betonveje går almindeligvis i folkemunde under betegnelsen tyskervejene - velsagtens fordi man antager, at de er bygget af værnemagten.
I artiklen i Nordjyske Stiftstidende påpeger lokalhistorikeren, tidligere skoleinspektør Arne Sloth Kristoffersen, at betonvejene ikke er tyskernes værk, men derimod resultatet af et kæmpemæssigt beskæftigelsesprojekt på den fattige egn i tiden umiddelbart efter krigen. Projektet begyndte i 1947, og byggeriet blev afsluttet så sent som 1964. Vejene i det ellers uvejsomme og øde mose- og kratområde blev bygget mere eller mindre ved håndkraft og trillebøre - og må have været noget af en præstation. Betonen blev produceret i Bratbjerg og blev i begyndelsen transporteret med hestevogne, der dog senere blev afløst af lastbiler. Vejprojektet, der på et tidspunkt beskæftigede op imod 250 medarbejdere, var altså et rent dansk projekt.
Andre steder i landet findes er imidlertid betonveje anlagt af tyskerne - blandt andet i Hanstholm-området og den tidligere vej til Tirstrup Lufthavn. Men ellers er vejbyggeri af beton bestemt ikke fremmed for danske entreprenører. Alene i 1938 blev det til 73 kilometer betonvej, heriblandt Lufthavnsvej i Nørresundby, der stadig eksisterer.
Ellers er betonvejene lidt af en truet race. Den gamle konstruktion er temmelig ujævn og ikke særlig komfortabel at køre på. Desuden har de ældste betonveje en tendens til at blive overordentligt glatte i frostvejr. Jammerbugt kommune bruger i disse dage fem millioner lånte kroner på at asfaltere Tranum Engevej. Så med en omskrivning af H.C. Andersens ord i "Jylland mellem tvende have": Skynd dig, kom! om føje år betonvejen som en asfaltvej står!
Udviklingen behøver imidlertid ikke at gå den vej. Blandt andre Aalborg Portland har i en årrække ofret store ressourcer på at udvikle betonveje, som komfort- og sikkerhedsmæssigt står mål med asfalt. Betonveje er 10 - 20 % dyrere at anlægge end asfaltveje. Til gengæld viser alle undersøgelser, at de nemt holder 50 år uden særlig vedligeholdelse. Set i en ren økonomisk kalkule er der derfor mange gode argumenter for igen at gå over til beton som vejmateriale. Desuden har beton bedre termiske egenskaber end asfalt, så set i lyset af et muligt varmere klima i Danmark, er der meget, som tyder på, at vi i fremtiden igen vil få betonveje i Danmark.
Så måske er det i virkeligheden en rigtig dårlig ide, at Jammerbugt kommune nu er i gang med at asfaltere Tranum Engevej - oven i købet for lånte penge. Og egentlig vel også en hån mod de mange, mange mennesker, der har svedt og kæmpet i dette store beskæftigelsesprojekt.

Ha' det
Jesper

2 kommentarer:

Trine Vinther sagde ...

Hej Jesper,

Kan du sige mig om Vestkystvejen ved Tranum ligesom Tranum Engevej blev anlagt som en del af beskæftigelsesprojektet, og altså ikke var en 'tyskervej'? Vejene ligger meget tæt på hinanden.

Dbh Trine trine.vinther.larsen@gmail.com

http://map.krak.dk/?q=vestkystvejen,+brovst

Jesper Hansen sagde ...

Hej Trine

Jeg har undersøgt sagen en ekstra gang - og jeg kan bekræfte, at Vestkystvejen var en del af beskæftigelsesprojektet - og altså ikke en tyskervej.

mvh
Jesper