søndag den 4. juli 2010

Firbenets paradis














- Et opvarmet badeværelsesgulv må simpelthen være et paradis for et vekselvarmt dyr som et firben.
Sådan har denne lille fætter sikkert ræsoneret, da den søndag valgte at tage ophold i vores badeværelse. Hvordan den lige er kommet ind, ved jeg ikke, men sandsynligvis gennem det åbne vindue. Firben er gode til at klatre.
Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig troede på fruen, da hun meddelte, at vi sådan havde fået øglebesøg. Jeg har ikke tidligere set firben i haven - og generelt bryder denne repræsentant for de få danske øgler sig ikke om opdyrkede områder.
Der er tale om et almindeligt firben eller skovfirben, som den også kaldes. Udover skovfirbenet er øglerne også repræsenteret ved markfirben og stålorm i den danske fauna.
Sådan en lille fyr er fredet - og det ville da også være dumt at slå en insektæder ihjel her i sommervarmen - så det var med at fange den for at slippe den ud i naturen igen.
Det var ikke helt ligetil, for den bevæger sig faktisk forbløffende hurtigt, men det lykkede mig at trænge den op i en krog og ned i en papæske - og så var det ellers ud i Guds fri natur igen. Den satte sig godt til rette på en af kantstenene til blomsterbeddet og lod sig varme solidt igennem af solen - og pludselig strøg den afsted hen over jorden. Som det ses på billedet, er den ganske fornuftigt camoufleret til et liv på jorden.
Efter dette lille søndagseventyr kan jeg så sidde og undre mig lidt over fruens reaktion. Hun er panisk ræd for mus og edderkopper. Hvad er det, som et firben har, så hun ikke blev bange for det? Jeg ved det ikke. Og i øvrigt er livet alt for kort til at prøve at forstå kvindelogik!

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: