fredag den 5. marts 2010

Metro

Tilbage på Øland kan jeg se tilbage på en fin arbejdsuge i Kongens København.
Som sædvanlig boede jeg på Hilton i lufthavnen - fjernt fra den forstyrrede storby og dog tæt på takket være metroen. Denne nyskabelse i den københavnske infrastruktur er simpelthen genial. Lufthavnens metro-station er direkte forbundet med lobbyen på Hilton, så jeg om morgenen bogstaveligt talt kan stå direkte ud af sengen og ombord på toget til City. Turen ind til udenrigsministeriet tager mindre end ti minutter og koster 17,50 kr. I morgenmyldretiden vil den samme tur koste mindst 150 kroner og tage en halv time i taxi.
Men københavnerne er altså nogle forstyrrede, fortravlede væsener. På trods af at der går et tog hvert andet minut, så er der altid en masse mennesker, som begynder at løbe, når de på afstand ser et tog komme ind på perronen. Jamen herregud - at opføre sig sådan og smide al værdighed og hensyntagen til andre mennesker bare for at komme to minutter hurtigere frem. Jeg forstår det ikke.
Jeg oplevede forresten en anden sær ting, som tyder på udpræget stess-syndrom hos hovedstadens indbyggere. Ved en bager bad jeg om to smurte birkes. Han spurgte om jeg ønskede smørret inden i eller ovenpå....!?!
Noget desorienteret spurgte jeg, hvad han mente med det. Jeg kender kun en måde at smøre birkes på - og det er flække brødet og så smøre smørret ud over krummen. - Jamen, det er der mange, som ikke har tid til, og så får de bare smørret ovenpå, forklarede bageren.
Jeg tog mig til hovedet, forklarede og undskyldte mange gange, at sådan gør vi altså ikke i Jylland.
Men tilbage til metroen. Det er altså en genial nyskabelse, som efter min mening gør oplevelsen af storbyen mindre stresset - fordi det er et utroligt effektivt transportmiddel i en gammel by som København, som slet ikke er designet til tæt biltrafik.
Desuden er metroen et særdeles spændende sted at fotografere. Derfor blev det til hele tre billeder til denne lille historie, som egentlig bare handler om, at jeg holder weekend på Øland - indtil søndag aften, hvor turen går tilbage til Hilton, så jeg kan nå flyet til Grønland mandag morgen, hvor den kommende arbejdsuge skal foregå.
For første gang i to år skal jeg tilbage til den store ø - og jeg glæder mig...

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: