søndag den 21. februar 2010

Snekaos

Vinteren holder fortsat Nordjylland i et jerngreb.
Jeg ankom Aalborg fredag aften med et par timers forsinkelse - og her var man godt i gang med simpelthen at gå i vinterhi.
Sneen væltede ned og det stod mig hurtigt klart, at min bil sad grundigt fast i driverne på parkeringspladsen. Forresten virkede det heller ikke specielt tillokkende at skulle ud på de små veje til Øland, så jeg kastede håndklædet i ringen og tog den sidste taxa i lufthavnen ind til Aalborg.
Jeg fik et værelse på SAS-hotellet - lige over for Jomfru Ane Gade, der aldrig overgiver sig - uanset hvor meget det sner. Men de små piger med de høje hæle og korte skørter frøs med anstand, mens de skøjtede rundt i gadens snedriver for at finde lidt weekendsjov. Storbyens natteliv er jo et forfængelighedens marked, men de kunne nu godt lære lidt af deres medsøstre i Nuuk om, hvordan man klæder sig til en munter aften i sne og frost.
Selv benyttede jeg den uventede lejlighed til et besøg hos Henni på Vingårdsbar for at blive opdateret på den seneste sladder fra den gamle by.
Lørdag morgen var det så retur til lufthavnen, hvor jeg fik hjælp af mandskabet til at få bilen fri af snedriverne. Og så det gik det ellers derudaf til Brovst på en hovedvej med fast snedække - noget som jeg aldrig mener at have oplevet i Danmark før. Heldigvis havde vejfolkene opgivet at salte sig ud af problemerne. Det er meget almindeligt i Norge og er faktisk ganske behageligt at køre på, så det var der ikke de store problemer i.
Det kneb lidt mere på de sidste par kilometer hjem, hvor vejfolkene først var i gang med at rydde vejene - og det stod lysende klart, at det var rigtig fornuftigt af mig at blive i Aalborg natten over. På mine fine sommerdæk var det kun lige med nød og næppe, at jeg kom over bakken ved Oxholm mølle.
Men det lykkedes og endelig lørdag middag var jeg så hjemme i det lille hus på Øland. Her havde min nabo oven i købet været så venlig at rydde indkørslen med bobcatten, så det stod egentlig ikke så ringe til. Også selv om der venter en times arbejde med sneskovlen for at få ryddet stien over til udhuset.
Og i haven kan jeg blot konstatere, at der efterhånden er føget så meget sne sammen, at vi skal have en længere periode med massivt tøvejr, før at vi får vintergækkerne at se.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: