tirsdag den 2. februar 2010

Kyndelmisse

I dag er det kyndelmisse, og dermed skulle halvdelen af vinteren være gået i følge den danske folketradition.
I følge samme tradition skulle dagen være god at tage vejrvarsler af - og der er der virkelig håb at hente for det ganske lille land, der så vidt jeg nu kan følge med her fra det nordnorske stander i våde, mens snestormene hærger.
Blandt andet har det heddet sig, at hvis det sner kyndelmisse-dag, kommer våren tidligt - og hvis det blæser, så 18 kællinger ikke kan holde den 19, forsvinder kulden snart. Hvis ellers dette står til troende, er der jo håb om snarlige milde vinde over Limfjordens vande.
Og det er egentlig en skam. I weekenden var jeg et smut nede på havnen i Attrup og tog disse billeder af en totalt tilfrosset Limfjord. Det er et ganske flot syn og bestemt ikke noget, man ser hver vinter. Så jeg må indrømme, at for min skyld må det da gerne vare lidt endnu.
I denne for vort land så svære stund kan jeg heller ikke lade være med at tænke på søens folk - eller rettere isens folk. Personellet på statsisbryderne har nu i snart en måned været parat til at fyre op under kedlerne og bryde isen til de danskes øer. Jeg kan kun unde dem, at de får lov til at komme ud af havnen denne vinter - nu, hvor det er så tæt på.
Imens kan man jo så hygge sig inden døre. For eksempel foran brændeovnen i en god stol med fødderne oppe, mens man læser den ultimative kærlighedserklæring til de danske statsisbrydere - den gamle, nu afdøde grønlandstosse Knud Fischers "Isbryder" fra 1990. Samme Fischer nåede inden sin død i 2004 at skrive endnu en bog om isbrydning, "De Danske Isbrydere -historien om Elbjørn og de andre statsisbrydere". Foranlediget af den kolde vinter har jeg netop bestilt bogen - og ser frem til i weekenden netop at sidde foran brændeovnen og hygge mig med den.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: