lørdag den 30. januar 2010

På fotosafari i det nordjyske















Nu er fotosafari nok et stort ord at bruge. Rent faktisk skulle jeg bare hente et par bukser, som vores søde, vietnamesiske skrædder i Brovst havde lagt op for mig.
Men for en gangs skyld huskede jeg at tage kameraet med i bilen. Og på denne frostklare fredag eftermiddag havde solen lokket en masse dyr ud af vinterskjulet, så der var nok at fotografere.
Jeg var ikke kommet længere end ned til Oxholm, da jeg mødte en flok rådyr. Nu er rådyr ikke sådan at komme på nært hold af, sådan som for eksempel rensdyrene i Nordnorge, så jeg var noget handicappet af ikke at have min tele med mig - men ikke desto mindre fik jeg da et par fine billeder af dyrene.
Rådyret er Danmarks mindste hjorteart med en skulderhøjde på 75 centimeter og en vægt på sølle 20-25 kilo. Til gengæld er den ganske talrig og oven i købet i fremgang, selv om der årligt skydes cirka 100.000 dyr i jagtsæsonen. Karakteristisk for rådyret er det hvide agterspejl, som ses tydeligt på det løbende dyr. Rådyret er drøvtygger og ses derfor mest om morgenen og aftenen, når det fouragerer. Resten af tiden skjuler rådyret sig, mens det tygger drøv. Rådyr klarer sig fint om vinteren, hvor de blandt andet tilpasser sig ved lavere stofskifte og mindre mavevolume. Bare det var os andre, der sådan uden videre kunne regulere mavevolumet!
Videre på køreturen fangede jeg en musvåge, som holdt forsinket julefrokost på en ung svartbag. Den sad ganske tæt på vejen og hyggede sig. Til sidst blev den alligevel træt af mig og lettede for en kort bemærkning, så man kunne se dens ganske imponerende vingefang på cirka 125 cm. Det er ganske vist kun det halve af en havørns, men flot er det alligevel.
Også musvågen er ganske talrig i Danmark. Det er vores mest almindelige rovfugl med over 5000 ynglepar. Om vinteren fordobles bestanden med trækkende musvåger fra det nordlige Sverige og Norge.
Og med disse billeder i kassen blev fredagen jo en ganske god dag i det nordjyske.

Ha' det
Jesper

2 kommentarer:

Lyngby sagde ...

Hej Jesper

Det var da bare nogle superflotte motiver, du fik i kassen. Ekstra flot, når man tager i betragtning, at du ikke havde din tele med.

VH Per

Jesper Hansen sagde ...

Tak for de pæne ord. Tjah, heldet følger jo en vis slags...

mvh Jesper