onsdag den 6. januar 2010

MY, oh MY














Nordjyske Stiftstidende kunne tirsdag meddele, at DSB har indsat MY 1135 til at rydde sporene for sne i Nordjylland.
Det glæder naturligvis en gammel snetosse og MY-entusiast, at DSB har støvet MY1135 (billedet til venstre) – et af de få bevarede MY-lokomotiver - og sat det gode gamle dieselelektriske lokomotiv til at rydde op i snemasserne.
For MY er noget ganske særligt, hvis man interesserer sig for tog. Det blev i Danmark lokomotivet, som afløste de gamle damplokomotiver i 50’erne og dermed betød en ny og mere strømlinet fremtid for danske togpassagerer.
Lokomotivet blev udviklet af General Motors allerede før anden verdenskrig og er i USA produceret i flere end 7.000 eksemplarer. Den europæiske udgave blev produceret primært af svenske NOHAB og blev solgt til Danmark, Norge, Belgien, Luxemborg og Ungarn.
Da man i begyndelsen af 50’erne skulle til at udskifte damplokomotiverne, var det et stærkt politisk ønske, at de nye diesellokomotiver skulle være dansk producerede, men det stod hurtigt klart, at det var en umulig opgave. Valget faldt herefter på lokomotivet fra NOHAB, der i de Danske Statsbaners litra-serie blev benævnt MY, men med danske Frichs A/S som underleverandør. De første fire eksemplarer blev leveret i 1954.
Da det var det første store lokomotiv i Danmark, der ikke var dampdrevet, blev der gennemført et omfattende program af prøvekørsler. Det foregik på strækningen mellem Nyborg og Frederikshavn, idet det hovedsagelig var her, at de første lokomotiver skulle indsættes. Det er også her, man finder de største stigninger på DSB's hovednet. Testen blev bestået med bravour – i modsætning til vore dages håbløse og tilsyneladende never ending historie med IC4-bliktogene fra italienske AnsaldaBreda. Prøvekørslerne blev blandt andet gennemført med de tungeste tog, man havde i drift på det tidspunkt, nemlig persontog (eksprestog) med 15 vogne (togvægt 500 tons) og godstog med 60 vogne (togvægt 1.000 tons). Flere af prøvekørslerne foregik under vanskelige vejrforhold med sne og blæst, så det er indlysende den dag i dag, at når der går sne i DSB, så må man ud og se efter MY.
Den årlige besparelse ved overgangen til MY var så stor, at de fire lokomotiver havde betalt sig selv efter tre år. Der blev derfor i slutningen af 1954 afgivet ordre på yderligere 20 MY’ere og senere yderligere 20. Endelig blev der i 1964 blev der bestilt endnu 15 af slagsen. I mellemtiden havde DSB desuden fået leveret 45 MX’ere (billedet her til venstre) – en lettere og knap så stærk, mens ellers identisk udgave med 1425 hk mod MY's 1950 hk.
Da jeg var dreng, besøgte jeg ofte min farmor, som boede tæt på jernbanen i Vordingborg. Og hver gang jeg hørte den meget karakteristiske lyd af MY’ernes store dieselmotorer, skulle jeg da lige ud af huset og tælle, hvor mange vogne toget medbragte.
Lyden af MY er faktisk lidt af en historie i sig selv – den kan i hvert fald gøre trainspottere helt vilde. YouTube er fyldt med lydoptagelser af lokomotivet. Prøv at se denne og læg specielt mærke til lyden i begyndelsen og ved 1.45, 3.30 og 4.35.

Det er vel overflødigt at tilføje, at da jeg som dreng havde et Märklin-tog, var en model af MY’en selvfølgelig mit kæreste eje. Desværre har jeg på et tidspunkt været nødt til at sælge det elektriske tog af pladshensyn – ellers ville den få en æresplads på herreværelset.
MY havde naturligvis også den jernbaneinteresserede Kong Frederik IX store interesse. Efter ønske fra Kongen fik MY'erne i 1957 påmalet nummeret på begge fronter, så han fra den kongelige salonvogn kunne tjekke, hvilket lokomotiv, som var spændt for. Forskellen ses mellem det øverste sort-hvide billede, som er et originalfoto af DSB's første MY og så det nederste billede af Dansk Jernbanemuseums MX 1101 i den klassiske vinrøde farve, som var DSB's helt egen, indtil det store redesign i forbindelse med intercity-togenes indførelse i 1973.
Nordjyske Stiftstidende noterer i øvrigt, at togentusiaster finder MY med sine buttede former særdeles feminint – de godt 100 tons til trods. Ja, jeg husker Paul Hammerich, der i sin Danmarks-krønike endda svingede sig op til at udtale, at MY var sexet. Smukt er det i hvert fald, det kære, gamle tog.

Fut, fut
Jesper

Foto: www.ravnsbak.dk

Ingen kommentarer: