torsdag den 24. december 2009

Julestemning på Øland















Nu skulle det være ganske vist - vi får hvid jul.
Vintervejret trodsede nemlig lillejuleaftens-dag meteoro-logernes spådomme, og i hvert fald her på Øland holdt det frost hele dagen. Efter tirsdagens snestorm var landskabet forvandlet til et eventyr i hvidt. Det var faktisk som at vågne op til en udgave af Nøddebo Præstegård, sådan rigtigt live - som at vågne ikke i baronens seng, men i Nikolajs!
Det er muligt, at jeg er en gammel snetosse, men jeg kan slet ikke stå for dette fantastiske snelandskab, så onsdag formiddag tog det flere timer at hente morgenbrødet i Halvrimmen - for jeg skulle lige en tur rundt i skoven og nyde synet. Med kameraet i hånden kan den slags jo godt tage sin tid.
Men egentlig var der ikke nogen grund til at køre så langt. For bare det at gå rundt i haven var eventyrligt. Og kan jeg godt fortælle: Selv om jeg har oplevet hvid jul masser af gange i både Grønland og Norge (og forresten også en enkelt gang i Kina), så er der altså ikke noget, der vækker så stærke visuelle følelser som en rigtig hvid jul i Danmark.
Tag for eksempel billedet med de røde bær og sneen. Hvilket andet land kan præstere et vinterlandskab i national-farverne? Tag lige den, Sverige!
Og med disse rørstrømske ord er det på tide at ønske alle en glædelig jul her fra Dovregubben af.

Jesper

P.s. Jeg er lidt bagefter med at sende julekort ud. Skulle du ikke have modtaget det, så kan det downloades her.

Ingen kommentarer: