fredag den 11. december 2009

Frede og Kuupik

Fredag var på mange måder en rigtig sjov dag. Jeg brugte det meste af dagen på at sætte Arktisk Råds stand op til Arctic Venue, som åbner lørdag. Det er et forum, hvor nogle af de nyeste forskningsresultater inden for det arktiske område skal præsenteres i den kommende uge - altsammen selvfølgelig i anledning af klimamødet.
Arctic Venue foregår - jeg havde nær sagt selvfølgelig - på den nordatlantiske brygge, hvor Grønlands Selvstyre, Færøerne og Island har deres repræsentationer og en lang række virksomheder med tilknytning til området holder til. Der er også en række udstillingslokaler i bygningen, som er den Kongelige Grønlandske Handels gamle pakhus.
Fredag eftermiddag havde Grønlandske Selvstyre reception i anledning af en anden udstilling - In the Eye of Climate Change, hvor man præsenterer det moderne Grønland - selvfølgelig også i anledning af klimamødet. Receptionen bød på et gensyn med et hav af gamle venner fra årene i Grønland. Blandt andre en lang række nuværende og tidligere bestyrelsesmedlemmer fra Grønlands Presseforening, som jeg jo var formand for i en årrække.
Det blev også til et gensyn med mange bekendte fra det forrygende og altid spændende natteliv i Nuuk. Festlige mennesker som sangeren Rasmus Lyberth og ikke mindst den nye selvstyreformand Kuupik Kleist, der i dagens anledning var iført ulastelig statsmandshabit. Kuupik er i øvrigt Dinas tidligere chef og jeg kunne da også hjembringe en hilsen til hende med et til lykke med brylluppet.
Habitten skyldes selvfølgelig, at åbningen af den grønlandske udstilling blev foretaget af Kronprins Frederik. Frede er jo også en gammel grønlandsfarer - og det var tydeligt, at han her var mellem venner.
Efter receptionen var der lagt i kakkelovnen til et gevaldigt nachspiel af dimensioner, men i morgen er der jo som bekendt atter en dag, så ved fyraftenstid vendte jeg næsen mod Nordjylland. Med mit vanlige held var flyet selvfølgelig aflyst, men halvanden time forsinket ankom jeg Aalborg - og Dina og jeg nåede da også at få handlet i Bilka.
Lørdag er det forresten min tur til at tage habitten på - lørdag eftermiddag er der officiel åbning og reception på Arctic Venue, som vil være min arbejdsplads, indtil topmødet slutter næste fredag.
Dagens foto har jeg lånt af min gamle ven - tusindkunstneren og fotojournalisten Jørgen Chemnitz fra den grønlandske avis Sermitsiaq.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: