lørdag den 22. august 2009

Nymfer, najader og elverpiger
















Da jeg tømte kameraet her til aften, fandt jeg dette fantastiske foto, som jeg tog for en måneds tid siden, men helt havde glemt igen.
Vi har haft en del guldsmede i haven, hvilket jo hænger meget godt sammen med, at vi bor et stenkast fra gadekæret i Østerby og i øvrigt ganske få hundrede meter fra Ulvedybet, der i dag er en lavvandet sø.
Det er, så vidt jeg nu kan bestemme det, en blå vandnymfe. Jeg er lidt usikker, da guldsmedefamilien består af flere end 6500 arter.
I den græske mytologi er nymfer en fællesbetegnelse for smukke kvindelige naturvæsener, knyttet til en bestemt lokalitet. Nymferne opfattes som udødelige eller med et meget længere liv end menneskenes. Nymfer, som lever ved vand, kendes i den græske mytologi som najader og svarer til vore egne elverpiger. De var smukke, blege piger, der dansede rundt og rundt og farlige at møde. Enten dansede de med den forbi-passerende rejsende, til han døde af udmattelse, men de kunne også finde på at lokke ham med ned i deres elverhøj og holde ham fanget eller lokke ham ud i en mose, hvor han druknede.
Disse mytologiske skikkelser er folkelige forklaringer på naturlige fænomener. Som vi kender det den dag i dag, når vi siger, at mosekonen brygger, når sommerdisen lægger sig over enge og andre vådområder.
Og det ser da også ud til, at jeg overlevede mit møde med den blå vandnymfe!

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: