torsdag den 16. juli 2009

Morelkrigen

Sommerferien i sidste uge faldt tilfældigvis og heldigvis sammen med den søde tid, hvor morellerne i træet for enden af det lille hus på Øland blev modne.
Der var lagt i kakkelovnen til et umådeholdent smovseri i disse vidunderlige bær. Således tænkte jeg - og således tænkte alle kvarterets solsorte og stære. Det blev indledningen til en mindre krig mellem fuglene og undertegnede, der ellers til dagligt nok under fuglene deres part.
Heldigvis har jeg fået bygget en altan derude, så det meste af tiden lod fuglene morellerne i fred, bare jeg opholdt mig i nærheden af altanen. Men en morgen var det helt galt - da jeg trådte ud på altanen lettede mindst 40 stære fra træet. Det var ikke helt fri for at give minder om sort sol, som det kaldes, når stærene flokkes sent på sommeren.
Nu blev morellerne allesammen modne inden for et par dage - og da moreller hverken egner sig til at sylte eller at fryse, endte det såmænd med, at der var nok til alle parter - og der blev da også til en ordentlig pose til far, som bare elsker moreller.
Sommeren er nu på sit højeste, og det er nu, vi begynder at høste frugterne af forårets slid. Jordbærsæsonen er forbi. I skrivende stund ligeledes morelsæsonen. Vi er gået i gang med tomaterne, men endnu har vi kartoflerne til gode. Jeg har prøvet at grave et par toppe op, men de er simpelthen så små stadigvæk, at det vil være synd at tage dem. Så vi venter lige en uge eller to, inden vi sætter tænderne i egne kartofler.
Det er endnu lidt sporadisk, hvad vi får ud af haven. Vi kom jo lidt hurtigt ind i arbejdet, da vi overtog huset i april, men planerne for en stor urtehave til de kommende år er allerede udtænkt. Så der er masser af arbejde i vente - men den tager vi nu lidt senere...

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: