lørdag den 27. juni 2009

Ryper i sommernatten















Det er midsommer i Troms - og solen skinner døgnet rundt. Altså i det omfang de mange skyer tillader den at trænge igennem. For det er godtnok ikke meget, vi ser til solen ellers. Iskold regn næsten hver dag synes at høre med til dagens orden denne sommer.
Natten til lørdag var vejret ellers halvhæderligt, og da jeg ikke har noget særligt på programmet lørdag, kørte jeg en tur til Sommerøy ved 1-tiden.
Det var nu ikke fordi, der var så meget at se. Rugesæsonen er jo knapt overstået, men jeg stoppede ved et moseområde, lige før Brensholm - og der var faktisk et vældigt leben af især store regnspover. Denne vadefugl har en utrolig flot sang og det var næsten helt tropisk at stå og høre på det. De fleste ligger på æg i øjeblikket, og der var ikke mange at se, men jeg fik da et billede at en stor regnspove på reingjerdet.
Mens jeg var optaget af regnspoverne, hørte jeg en sjov, guttural lyd næsten lige ved siden af mig - og der stod der sørme en rype - en han. Jeg nåede lige at tage et billede af ham, før hunnen, som jeg ikke havde bemærket, fløj op og selvfølgelig tog hannen med sig. Jeg har tidligere oplevet det på rypejagt - den fugl er så godt camoufleret, at man næsten kan træde på den, før man opdager den.
Ellers var naturen som sagt lidt død i det, denne nat. Men med synet af en rype på få meters afstand, havde jeg ligesom fået det, jeg kørte efter og kunne så krybe ned under dynerne med god samvittighed.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: