torsdag den 23. april 2009

Sct. Georg og dragen

Den 23. april er Sct. Georgs Dag. Det er Englands nationaldag og også dagen, hvor spejdere over hele verden bekræfter spejderløftet over for hinanden.
Det er sådan en lidt højtidelig aften, men det kan sammenfattes til, at man lover at være et godt menneske. Og for mig er der ingen tvivl om, at hvis nu lidt flere mennesker gjorde det, så ville verden også være et bedre sted at leve.
I vores del af verden er det måske ikke det store problem, men vi kan da altid prøve på at gøre det bare lidt bedre.
I den voksne del af spejderbevægelsen, Sct. Georgs Gilderne, lyder løftet således:
Jeg lover oprigtigt at stræbe efter:
at holde gildeloven,
at hjælpe andre,
at føre et Sct. Georgs sværd mod det onde i mig selv og for det, som efter min overbevisning er ret og rigtigt.

Det har jeg hermed bekræftet, selv om jeg sidder alene i herreværelset her i Straumsbukta på en regnfuld aften.
Det er vel også sådan en aften, at man kan tillade sig at være lidt sentimental. Jeg fandt billedet fra Sct. Georgs Aften i Nuuk for to år siden. Den aften, hvor jeg sad i højsædet som gildemester i Sct. Georgs Gildet i Godthaab for sidste gang - kort tid før vi flyttede til Norge. 23. april i Nuuk var altid en ganske særlig aften - ikke alene på grund af Sct. Georg, men også fordi det var den aften, hvor de lyse nætter begyndte på de breddegrader.
Her har det stået på i et par uger, men allerede om en uges tid vil det være lyst døgnet rundt, og om fire uger - den 21 maj begynder midnatssolen.
Vi har haft tøvejr de seneste dage, og i alle kroge og hjørner spirer græs og løgvækster frem. Der er også gang i fuglene. De sidste par morgener har jeg hørt regnspovens smukke triller, når jeg satte mig ind i bilen.
Jeg ville gerne have vist billeder af den eksploderende nordnorske natur, men jeg har desværre så travlt på jobbet i øjeblikket, at det må vente. På lørdag går det løs med først et såkaldt SAO-møde i Arktisk Råd, tirsdag har den norske udenrigsminister inviteret sine kolleger fra hele verden til miljøkonference med Al Gore og onsdag har vi udenrigsministermøde i Arktisk Råd. Så først i slutningen af næste uge bliver der tid til igen at hygge og slappe af.
Men det bliver nu på Øland i Danmark og det er en helt anden historie.

Ha' det
Jesper

Drageillustrationen øverst er en rigtig klassiker - kendt blandt alle lidt ældre spejdere. Den stammer fra Baden-Powells hovedværk, Scouting for Boys fra 1908.

Ingen kommentarer: