søndag den 29. marts 2009

Rendfog















Jeg stod op med solen denne søndag morgen, hvor vi er trådt ind i sommertiden. Det er et godt tidspunkt for at møde ryper og elge, så jeg kørte rundt i omegnen i et par timer sammen med kameraet. Men der var uro i luften, og dyrene holdt sig i det skjulte.
Til gengæld sad jeg og blev fascineret over sneens fygning - og det blev blandt andet til disse tre billeder.
Det er det, vi på godt nordjysk kalder rendfog. På engelsk hedder det snowdrift, og det grønlandske ord er persersume. Det er i øvrigt også titlen på den allersidste CD med det legendariske grønlandske rockband Sume. CD'en udkom i 1994 - lige efter at jeg var kommet til Grønland, og det er nok en de mest spillede CD i min samling. Egentlig var bandet allerede på det tidspunkt for længst gået til de evige rockmarker og sangene er da også gamle indspilninger fra slutningen af 70'erne, som aldrig tidligere var udgivet.
Udgivelsen førte til en kort gendannelse af Sume med tilhørende Grønlandsturne, og det var i den forbindelse, at jeg i Sisimiut i sin tid mødte Per Berthelsen - den senere viceborgmester i Nuuk og nuværende landsstyremedlem for udenrigs- og finansanliggender. Det har været et frugtbart møde. Blandt andet har Per lavet musik til flere af videofilm, jeg producerede, mens jeg var i Nuuk.
Men alt det er fortid. Nu venter vi bare på, at sneen smelter, og det bliver rigtigt forår. I den kommende uge skal jeg en tur til Washington, og der er temperaturerne jo også oppe over 15 om dagen. Det er midt i det, som de lokale kalder Cherry Blossom, altså kirsebærtræernes blomstring - og det glæder jeg mig til at være med til at fejre.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: