mandag den 2. februar 2009

Snø, masser af snø
















Vi har fået sne, masser af sne i dag. Eller som man siger på norsk: SNØ.
Efter nogle dage med tøvejr og temperaturer helt oppe på otte graders varme, var jorden ellers nærmest bar, da jeg stod op i morges. Men allerede ved otte-tiden - netop som jeg skulle til at køre på arbejde - begyndte det at sne helt vildt. Sluserne stod vidt åbne.
Det er der for så vidt ikke noget nyt i på denne årstid, så morgenradioen beskæftigede sig mest med, at det sneede i Paris og London. Tonen var oppe i det skingre leje, og man morede sig højlydt over disse uciviliserede engelskmænd, der ikke er i stand til at få et samfund til at fungere i snevejr.
Så højt og skingert synes jeg nu ikke, at der er grund til at grine. Jeg har altså set, hvor mange biler, der ryger i grøften i Norge, når sneen kommer sådan lidt uforberedt.
Uforberedt var man selvfølgelig ikke i dag, og de store snemængder har ikke budt på nævneværdige problemer. Derfor nød jeg også turen hjem fra arbejde i et postkortagtigt landskab med masser af sne. Også selv om jeg lige skulle bruge lidt tid på at fjerne al sneen fra bilen, inden jeg kunne køre nogen steder.
I en mail minder Anne mig om, at det er kyndelmisse i dag - og den slår som bekendt sin knude, når det er koldt derude - i følge den gamle sang. 2. februar markerede i gamle dage midten af vinteren, og bonden skulle på dette tidspunkt have brugt halvdelen af vinterfoderet.
Dagen er traditionelt også blevet brugt til at tage varsel af. Det hedder blandt andet, at hvis det sner voldsomt på kyndelmisse, så bliver det tidligt vår. Hvis det er rigtigt, så ser det jo rigtig godt ud for de kommende måneder - og varslet stemmer i hvert fald meget godt overens med meteorologernes sæsonprognose.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: