fredag den 30. januar 2009

Verdens bedste reklamefilm










Det er muligt, at mange af de danske læsere vil mene, at der ikke er noget nyt i det, jeg nu skriver. Det er også muligt, at det endda er en gammel historie, som jeg bare først er blevet opmærksom på nu.
Men bær over med mig - jeg bor i Norge, og der er det meste enten forsinket eller forbudt.
Jeg har i min ungdom arbejdet en del i reklamebranchen - og selv om der er meget skidt i mellem, så kan reklamebranchen tilsyneladende stadig skabe små kunstværker, som er værd at se.
Rundt i verden diskuterer man i øjeblikket en TV-reklame fra Fleggaard, som mange bloggere karakteriserer som intet mindre end verdens bedste. Det var da også grunden til, at jeg klikkede mig ind på Fleggards hjemmeside - og jeg må indrømme, at jeg overgav mig på stedet. Det er intet mindre end kunst, mine gamle kolleger fra Grey, som nu kalder sig Uncle, her har begået.
Filmen kan ses her, hvis altså ikke du allerede har set den før. Og det er altså den med de topløse faldskærmsudspringere, vi taler om, hvis du skulle være i tvivl.
Filmen løser genialt et klassisk problem inden for detailhandels-reklame, nemlig at der skal være fokus på et produkt og en pris. Hvis ikke der er et rigtigt knaldtilbud, så kommer der ingen kunder i butikken, og det er jo det, der er hele meningen. Man kan selvfølgelig reklamere med Danmarks laveste priser eller lignende, men den slags er der jo alligevel ingen, der tror på - vi ved jo allesammen, at mindst 50 procent af det, der står i reklamerne er løgn.
Her bliver der til tonerne af alle operaelskeres elskede Valkyrieridt bygget en historie op omkring butikken og produktet - og den får ikke får lidt. Der er langbenede blondiner med fyldige bryster - og ikke bare en halv snes stykker, nejnej! Der er hundredvis af dem. Det er stort, flot og leder i hvert fald hos undertegnede også tankerne hen på Coppolas Dommedag Nu!
I mellemspillet, som er genialt castet, følger vi reaktionerne på jorden. Bemærk golfspilleren, der kører i grøften - det er morsomt. Så følger salgsbudskabet stort og flot - det kan ikke gøres bedre. Og sandelig om ikke historien rundes af med en lille fortælling om blondinen, der kommer til at hive i trusserne i stedet for at hive i udløseren! Og så en fin lille underspillet payoff om, at Fleggaard er lige over grænsen.
Jeg synes, den holder vand. Måske ikke verdens bedste, men i hvert fald i verdensklasse.
Og så går den netop over grænsen - i det mindste i Norge. Den slags må i hvert fald ikke vises på norsk TV - og det er derfor, at jeg er bange for, at jeg måske er lidt sent ude med de rosende ord.

Ha' det
Jesper

Red. anm. 25. oktober 2013. Linket ovenfor virker desværre ikke længere. Prøv her i stedet: http://www.scootergalleri.dk/video/off_topic/47240-fleggaard_reklame___patter

Ingen kommentarer: