søndag den 5. oktober 2008

Havet sletter alle spor

Når man bor på landet, er det ikke så ligetil at slippe af med alt det affald, der ikke lige passer ind i den ugentlige afhentning af separeret affald. Sådan er separerings-system er sikkert en meget god ide, men Tromsø-modellen er i hvert fald designet til brug i en storby og ikke herude på landet. Typisk akademisk skrivebordsarbejde. For her er der ikke afhentning af storskrald, elektrisk affald, kemisk affald og så videre - vi har faktisk kun en mulighed, hvis vi skal gøre det lovligt, og det er at køre på genbrugspladsen med det. Der skal vi endda betale for at slippe af med det, selv om vi ellers betaler renoveringsafgift.
Jeg gider altså ikke være til grin for mine egne penge, så et par gange om året i den årle morgenstund samler jeg alt affaldet og brænder det af nede i tidevandszonen. For det er utrolige mængder af papkasser og polystyren-indlæg, man sådan får samlet sammen. Faktisk var halvdelen af garagen fyldt med garbidge. I morges brændte jeg så det hele af. Det var en perfekt dag til et sådant lidt lyssky forehavende. Der var fralandsvind, og netop i disse dage er tidevands-forskellen ganske stor. Så her til aften vil havet have slettet alle spor.
Bizart nok var jeg tvunget til at brænde affald, fordi vi skal skaffe plads til vinterens brænde. Jeg har netop lavet aftale om at købe seks paller pejsebrænde, så det kræver god plads.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: