lørdag den 16. august 2008

Martha

Erik Ballings maritime komedie Martha er en af de film, som jeg aldrig bliver træt af at se. Så da lørdagen er gået med regn og blæst, tog jeg den lige en gang til.
I filmen møder vi Ballings sædvanlige stab af det, som i pressemeddelelserne og filmenes salgsmateriale omtales som folkekære skuespillere. Ove Sprogøe, Poul Bundgaard, Morten Grundvald, Paul Hagen og ikke mindst stjernen over dem alle - tidernes vel nok største danske filmskuespiller, Karl Stegger - for en gangs skyld i en egentlig hovedrolle som kaptajn Peter Nielsen. Af hensyn til de leksigale skal jeg lige nævne, at Karl Stegger er noteret for medvirken i 158 film. Nærmeste konkurrent er Ove Spogøe med sølle 157 film.
Her i Norge ser vi filmen med stor fornøjelse, fordi den er en hyldest til dansk afslappethed og ikke mindst det danske store kolde bord, og fordi filmen samtidig med stor virtousitet spidder norsk hykleri, selvglæde og skryteri.
Martha er indspillet i 1967 og er den dag i dag interessant, fordi mange af karaktererne føres videre i Ballings senere produktion. Poul Bundgaard i rollen som 2. maskinmester Alf spiller nøjagtig den samme karakter som Kjeld i Olsenbanden-filmene. Ove Sprogøe lægger også grunden til de senere roller som den intelligente gentlemanstyv uden snavs på fingrene, som vi ser i både Huset på Christianshavn og naturligvis Olsenbanden.
Et lille kuriosum er en scene, hvor blandt andet Poul Bundgaard synger Stuckenbergs "To som elsker hinanden". Netop denne sang optrådte han også med i sin allersidste spillefilm Olsenbandens sidste stik fra 1998. Den var ganske vist ikke instrueret af Balling, men han havde som bekendt en stor finger med i manuskriptet.
Martha har i øvrigt opnået status som en rigtig kultfilm i både Danmark og Sverige - og sælger stadig godt på videomarkedet. I den danske marine er filmen simpelthen et "must see", og jeg har da i Grønland mødt adskillige marinesoldater, som kan filmens replikker udenad. Så mange gange har jeg endnu ikke set Martha, men Dina mener nu, at jeg er godt på vej. Dagens gensyn var så vidt jeg husker tredje gang i år.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: