lørdag den 5. april 2008

Gammel Dansk

Som bekendt nærmer tiden sig alvorligt for min 50-års fødselsdag. Torsdag markerede jeg den runde dag på min arbejdsplads, og hvad kunne være mere passende end at gøre Gammel Dansk til temaet for festen.
Blandt de puritanske nordmænd vakte det betydelig opsigt, at jeg havde inviteret til kaffe og Gammel Dansk - noget der er nærmest obligatorisk på danske arbejdspladser, men temmelig uhørt i Norge. Hvad de stakkels mennesker ikke vidste var, at jeg sandelig ikke havde tænkt mig at forbryde mig mod landets skikke, og jeg derfor havde allieret mig med den lokale konditor, som til lejligheden kreerede en rigtig Gammel Dansk-kage.
Som dagen nærmede må jeg dog indrømme, at jeg begyndte at få kolde fødder. Det skortede nemlig ikke på små bemærkninger om, at det var dejligt, at der endelig kom en dansker og ruskede lidt op i den forsigtige og tilbageholdende norske bornerthed. Enden på det hele blev da også, at jeg indkøbte en flaske Gammel Dansk og en flaske Dr. Nielsen på vinmonopolet, så der ikke var nogen, der blev skuffet.
Men så nemt skulle de nu ikke slippe, så jeg begyndte med en lille tale om, at det er godt at være norsk i Danmark (sloganet for Dansk Turistråds kampagner i Norge), og at det sandelig også er godt, omend lidt besværligt at være dansk i Norge. Da jeg i sin tid var på højskole på Lofoten, fortalte rektor den første dag, at alkohol var forbudt på skolen og understregede over for de danske elever, at her i Norge betragter man også en bajer som alkohol. Så afslørede jeg kagen, og det kan nok være, at der var nogen, der blev lange i ansigtet. Men da jeg umiddelbart efter kunne fremtrylle de to flasker med dansk bitter, ville latteren næsten ikke stoppe.
Det blev en god eftermiddag med flere smukke taler - tak til Tana og Grete. Også en tak forresten til Margot, der vistnok havde en finger med i spillet - ikke mindst den meget fantasifulde udsmykning af mit kontor på dagen. Også en tak til Tana for lån af billeder til bloggen.
Nu venter vi bare på, at far kommer herop for at fejre dagen på søndag. Han skulle være kommet fredag aften, men SAS havde åbenbart problemer med et fly, så nu er ankomsten sat til 13.35 lørdag eftermiddag.

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: