tirsdag den 11. december 2007

Jul i Tromsø

Det er ret sjældent, at jeg har tid til en tur i Tromsø centrum. Når man bor på landet, bliver forstædernes indkøbscentre som for eksempel OBS nemt de foretrukne indkøbssteder.
Men i dag trængte jeg til lidt frisk luft i frokostpausen - lunsjpausen som det hedder lokalt. Jeg tog kameraet i lommen, så jeg kunne dokumentere den lokale voldsomme trængsel og alarm. Og som det ses på fotoet ved siden af, adskiller bybilledet i Tromsø sig ikke væsentlig fra, hvad vi kender i danske provinsbyer - når vi lige ser bort fra fraværet af dagslys.
Angiveligt skulle julehandelen i år nå nye rekordhøjder. Det sker i takt med fuld beskæftigelse og ejendomsprisernes himmelflugt. Jeg læste forleden, at de samlede ejendomspriser i Norge nu er på et niveau, så hvis værdien blev ligeligt delt mellem alle indbyggere, ville der være en million kroner til hver nordmand. Hertil kommer så oliefonden, der i 2010 forventes at nå samme størrelse.
Under de omstændigheder er der nok ikke noget at sige til, at årets julegavehit i følge medierne skulle være Rolex-ure. Men måske ville det være bedre med et vækkeur. Det er mig fuldstændig uforståeligt, at der i dette et af verdens rigeste lande stadig er gamle mennesker, som må gå for lud og koldt vand på alderdomshjemmene. Aviserne bringer hver eneste dag eksempler på, hvor slemt det står til i den norske pleje- og sundhedssektor. Måske er forklaringen, at man med rigdommen også har opbygget et af verdens største bureaukratier. Forleden klagede en plejehjemsleder over, at hendes personale ikke må tørre spildt vand op fra gulvet, før der var udfyldt en blanket med en risikovurdering på arbejdet. "Den slags er nødvendigt for at sikre kvalitet i ældresektoren", hævdede den ansvarlige minister. "Idioti", hævder jeg... Kvalitet er et af de mest forslidte og misbrugte ord i offentlig management-sprog. Stol aldrig på en politiker eller embedsmand, der begynder at tale om kvalitet.
I morgen tidlig tager jeg en tur til Farsø for at besøge mine forældre. Tilbage igen lørdag. Fredag har min far inviteret mig til julefrokost i Ældresagen - vi skal nok få noget at snakke om!

Ha' det
Jesper

Ingen kommentarer: